Uproszczenia w odraczaniu składek ZUS
Wczoraj (23 marca 2020 r.) Zakład Ubezpieczeń Społecznych udostępnił uproszczony wniosek dla przedsiębiorców, którzy chcą skorzystać z odroczenia terminu płatności składek na 3 miesiące. Uproszczony wniosek jest przeznaczony dla wszystkich przedsiębiorców – niezależnie od sposobu prowadzenia przez nich księgowości. Zmiany są m.in. efektem opinii Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zgodnie z którą odroczenie o 3 miesiące składek oraz zawieszenie na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, nie stanowi pomocy publicznej.
Jeżeli z powodu epidemii koronawirusa przedsiębiorca ma problemy, by zapłacić bieżące składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenie terminu płatności, może skorzystać z uproszczonych form pomocy:
- odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
- zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.
Aby skorzystać z ulgi, należy złożyć formularz, który zamieszczamy: T U T A J
Wniosek można przesłać elektronicznie – za pośrednictwem portalu PUE. Można go złożyć przy wykorzystaniu wniosku ZUS-EOP – „Wniosek o odroczenie płatności składek”. Do wniosku należy dołączyć skan lub zdjęcie podpisanego „Wniosku o odroczenie terminu płatności składek/zawieszenie spłaty umowy o rozłożenie zadłużenia na raty/ zawieszenie spłaty umowy o odroczeniu terminu płatności składek na 3 miesiące”. W innym naszym artykule zamieściliśmy instrukcję jak złożyć wniosek przez portal PUE.
Wypełniony i podpisany „Wniosek o odroczenie terminu płatności składek/zawieszenie spłaty umowy o rozłożenie zadłużenia na raty/ zawieszenie spłaty umowy o odroczeniu terminu płatności składek na 3 miesiące” można też złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą.
We wniosku trzeba wskazać, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową Państwa firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności.
Jeżeli ZUS pozytywnie rozpatrzy Wniosek, wyśle do przedsiębiorcy umowę na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą (jeżeli przedsiębiorca nie wskaże adresu mailowego).
Po otrzymaniu umowy należy ją przeanalizować i podpisać. Podpisaną umowę należy przekazać do ZUS. Z uwagi na stan epidemii ZUS dopuszcza wysłanie skanu lub zdjęcia umowy na adres e-mail oddziału ZUS i na tej podstawie ZUS udzieli ulgi. Podpisaną umowę można też złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub przesłać pocztą.
Jeśli przedsiębiorca skorzysta z możliwości przesłania umowy mailem, najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii, musi wysłać do ZUS również papierowy oryginał dokumentu. Jeśli nie przekaże go w formie papierowej do ZUS, uznamy, że umowa nie została zawarta. To spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.
Jeżeli w ciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie, będzie on mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.